Teaching Φιλαναγνωσία
Course Title
Φιλαναγνωσία
Course Code
Π-7080
Status
In progress
Start Year
2017
End Year
2024
Semester
Ζ
Person(s)
Level
Undergraduate
URL
Description
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες/ές θα έχουν αποκτήσει:
Γνώση: Εννοιολογικός προσδιορισμός και πρακτικές εφαρμογές της κατανοούσας και ενεργητικής ανάγνωσης, των επιμέρους θεωριών και σταδίων της αναγνωστικής ανταπόκρισης, όπως
και των τρόπων καλλιέργειας της Φιλαναγνωσίας. Διαδικασίες οργάνωσης της αναγνωστικής κοινότητας: ο ρόλος των Ομάδων Ανάγνωσης στις σύγχρονες Βιβλιοθήκες και την εκπαίδευση.
Κατανόηση: Βιβλιοφιλία και Φιλαναγνωσία. Πεδία αλληλεπίδρασης της κριτικής και δημιουργικής σκέψης στην αναγνωστική πρόσληψη. Κειμενικά είδη και διαφορετικοί τρόποι στοχαστικής
προσέγγισης του γραπτού λόγου. Δεξιότητες αναγνωστικής συμπεριφοράς και θεωρίες μάθησης. Η ανάγνωση ως ατομική και συλλογική διαδικασία. Η αναγνωστική στάση ανάλογα με το
ηλικιακό προφίλ του αναγνώστη. Ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου στην πνευματική καλλιέργεια του κοινού των βιβλιοθηκών, ειδικά των παιδιών και των νέων. Δυνατότητες συνεργασίας και
αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικών και βιβλιοθηκονόμων στο σύγχρονο πολιτισμικό τοπίο.
Εφαρμογή: Μέθοδοι σχεδιασμού και υλοποίησης Ομάδων Ανάγνωσης για το κοινό των Βιβλιοθηκών. Τρόποι ενίσχυσης του αναγνωστικού ενδιαφέροντος των συμμετεχόντων, πρακτικές
εμβάθυνσης στις νοηματικές και σημασιολογικές δομές των κειμένων με τη σχεδίαση ποικίλων δραστηριοτήτων. Διαδικασίες ανάπτυξης της αυτόνομης κριτικής στάσης και της δημιουργικής
έκφρασης των αναγνωστών μέσα από τη Συνεργατική Μάθηση. Αξιοποίηση και σύνδεση του υλικού των σχετικών συλλογών των Βιβλιοθηκών, προκειμένου να καλλιεργηθούν γλωσσικές
δεξιότητες στους χρήστες, όπως και να συνδεθούν τα βιώματά τους με τα πολιτισμικά παράγωγα, διευρύνοντας τον κύκλο των αναγνωστικών τους παραστάσεων και εμπειριών.
Σύνθεση: Ικανότητα σύνθεσης πληροφοριών από διάφορες πηγές, αξιοποιώντας συγκεκριμένα επιστημονικά εργαλεία. Δεξιότητες διαχείρισης ομάδων με άξονα την αναγνωστική προσέγγιση.
Ικανότητα επιλογής βιβλίων ανάλογα με την ομάδα-στόχο: δεξιότητες διαχείρισης βασικών μοντέλων διαμεσολάβησης των επιλεγμένων κειμένων. Διαδίκτυο και Φιλαναγνωσία.
Νόηση, Ενσυναίσθηση και αναγνωστική επάρκεια.
Αξιολόγηση: Γνώσεις και δεξιότητες αξιολόγησης των επιμέρους φάσεων οργάνωσης μιας αναγνωστικής κοινότητας ως κοινότητας μάθησης. Αναστοχαστικές διαδικασίες ετεροαξιολόγησης
και αυτοαξιολόγησης ατόμων και ομάδων στις Λέσχες Ανάγνωσης. Ο κρίσιμος ρόλος του παιγνιώδους χαρακτήρα διαμεσολάβησης του γραπτού λόγου σε παιδιά και εφήβους. Ομάδες
Ανάγνωσης και ηλεκτρονικό βιβλίο: τεχνικές προσαρμογής των δραστηριοτήτων σε ψηφιακό περιβάλλον.
Γνώση: Εννοιολογικός προσδιορισμός και πρακτικές εφαρμογές της κατανοούσας και ενεργητικής ανάγνωσης, των επιμέρους θεωριών και σταδίων της αναγνωστικής ανταπόκρισης, όπως
και των τρόπων καλλιέργειας της Φιλαναγνωσίας. Διαδικασίες οργάνωσης της αναγνωστικής κοινότητας: ο ρόλος των Ομάδων Ανάγνωσης στις σύγχρονες Βιβλιοθήκες και την εκπαίδευση.
Κατανόηση: Βιβλιοφιλία και Φιλαναγνωσία. Πεδία αλληλεπίδρασης της κριτικής και δημιουργικής σκέψης στην αναγνωστική πρόσληψη. Κειμενικά είδη και διαφορετικοί τρόποι στοχαστικής
προσέγγισης του γραπτού λόγου. Δεξιότητες αναγνωστικής συμπεριφοράς και θεωρίες μάθησης. Η ανάγνωση ως ατομική και συλλογική διαδικασία. Η αναγνωστική στάση ανάλογα με το
ηλικιακό προφίλ του αναγνώστη. Ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου στην πνευματική καλλιέργεια του κοινού των βιβλιοθηκών, ειδικά των παιδιών και των νέων. Δυνατότητες συνεργασίας και
αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικών και βιβλιοθηκονόμων στο σύγχρονο πολιτισμικό τοπίο.
Εφαρμογή: Μέθοδοι σχεδιασμού και υλοποίησης Ομάδων Ανάγνωσης για το κοινό των Βιβλιοθηκών. Τρόποι ενίσχυσης του αναγνωστικού ενδιαφέροντος των συμμετεχόντων, πρακτικές
εμβάθυνσης στις νοηματικές και σημασιολογικές δομές των κειμένων με τη σχεδίαση ποικίλων δραστηριοτήτων. Διαδικασίες ανάπτυξης της αυτόνομης κριτικής στάσης και της δημιουργικής
έκφρασης των αναγνωστών μέσα από τη Συνεργατική Μάθηση. Αξιοποίηση και σύνδεση του υλικού των σχετικών συλλογών των Βιβλιοθηκών, προκειμένου να καλλιεργηθούν γλωσσικές
δεξιότητες στους χρήστες, όπως και να συνδεθούν τα βιώματά τους με τα πολιτισμικά παράγωγα, διευρύνοντας τον κύκλο των αναγνωστικών τους παραστάσεων και εμπειριών.
Σύνθεση: Ικανότητα σύνθεσης πληροφοριών από διάφορες πηγές, αξιοποιώντας συγκεκριμένα επιστημονικά εργαλεία. Δεξιότητες διαχείρισης ομάδων με άξονα την αναγνωστική προσέγγιση.
Ικανότητα επιλογής βιβλίων ανάλογα με την ομάδα-στόχο: δεξιότητες διαχείρισης βασικών μοντέλων διαμεσολάβησης των επιλεγμένων κειμένων. Διαδίκτυο και Φιλαναγνωσία.
Νόηση, Ενσυναίσθηση και αναγνωστική επάρκεια.
Αξιολόγηση: Γνώσεις και δεξιότητες αξιολόγησης των επιμέρους φάσεων οργάνωσης μιας αναγνωστικής κοινότητας ως κοινότητας μάθησης. Αναστοχαστικές διαδικασίες ετεροαξιολόγησης
και αυτοαξιολόγησης ατόμων και ομάδων στις Λέσχες Ανάγνωσης. Ο κρίσιμος ρόλος του παιγνιώδους χαρακτήρα διαμεσολάβησης του γραπτού λόγου σε παιδιά και εφήβους. Ομάδες
Ανάγνωσης και ηλεκτρονικό βιβλίο: τεχνικές προσαρμογής των δραστηριοτήτων σε ψηφιακό περιβάλλον.