Ανάπτυξη και εγκυρότητα ερωτηματολογίου ικανοποίησης ασθενών στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας
Other Titles: Development and validation of a patient satisfaction questionnaire for use in primary health care
Authors: Pierrakos, George 
Goula, Aspasia 
Natsis, Chrysostomos 
Soulis, Sotiris 
Latsou, Dimitra 
Sarris, Markos 
Issue Date: 1-Jan-2019
Journal: Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής 
Volume: 36
Issue: 1
Keywords: Ανάπτυξη, Εγκυρότητα, Ερωτηματολόγιο, Πρωτοβάθμια φροντίδα, Ικανοποίηση ασθενών
Abstract: 
ΣΚΟΠΟΣ H ανάπτυξη και η εγκυρότητα ερωτηματολογίου που κατασκευάστηκε για την καταγραφή του βαθμού ικανοποίησης των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (ΠΦΥ). ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Η μέθοδος δειγματοληψίας ήταν η στρωματοποιημένη τυχαία δειγματοληψία.
Η μελέτη έλαβε χώρα σε 7 δημόσια νοσοκομεία της Αττικής. Το δείγμα αποτέλεσαν 454 ασθενείς-χρήστες. Ένα ερωτηματολόγιο σχεδιάστηκε με βάση τη διεθνή βιβλιογραφία και το ιεραρχικό μοντέλο ικανοποίησης και περιέχει 32 κλειστές ερωτήσεις, με τις απαντήσεις να είναι με τη μορφή πεντάβαθμης κλίμακας Likert. Τα δεδομένα αξιολογήθηκαν εφαρμόζοντας την επιβεβαιωτική και διερευνητική ανάλυση παραγόντων, τον συντελεστή αξιοπιστίας Cronbach’s alpha και τον συντελεστή συσχέτισης Pearson. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Η επιβεβαιωτική ανάλυση απέδειξε ότι υπάρχει πολύ καλή προσαρμογή του μοντέλου. Επίσης, η ανάλυση παραγόντων κατέδειξε τέσσερις παράγοντες: την ικανοποίηση από την ιατρική φροντίδα, την ικανοποίηση από τη νοσηλευτική φροντίδα, την ικανοποίηση από τις διοικητικές υπηρεσίες και την ικανοποίηση από τις εγκαταστάσεις των εξωτερικών ιατρείων. Ο δείκτης αξιοπιστίας απέδειξε ότι το ερωτηματολόγιο είναι πολύ αξιόπιστο (0,964), καθώς και οι τέσσερις παράγοντες αυτού, με εύρος 0,962–0,926. Επιπρόσθετα, όλοι οι παράγοντες είχαν μέτρια θετική γραμμική συσχέτιση μεταξύ τους. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων καταγράφηκε ότι οι ασθενείς είχαν μέτριες ή καλές εντυπώσεις από τις υπηρεσίες της ΠΦΥ. Η υψηλότερη βαθμολογία σημειώθηκε στην ικανοποίηση από την ιατρική φροντίδα (3,82) και η χαμηλότερη στις διοικητικές υπηρεσίες (3,27). ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Τα ευρήματα απέδειξαν ότι το ερωτηματολόγιο είναι έγκυρο και αξιόπιστο. Φαίνεται να είναι ένα πολλά υποσχόμενο εργαλείο για τη μέτρηση της αντιλαμβανόμενης ικανοποίησης της ΠΦΥ στην Ελλάδα. Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από επαγγελματίες υγείας για τη βελτίωση των υπηρεσιών παροχής φροντίδας και τη μεγιστοποίηση της διαχείρισης των κλινικών μονάδων.
ISSN: 1105-3992
URI: https://uniwacris.uniwa.gr/handle/3000/1869
Type: Article
Department: Department of Business Administration 
School: School of Administrative, Economics and Social Sciences 
Affiliation: University of West Attica (UNIWA) 
Appears in Collections:Articles / Άρθρα

CORE Recommender
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

3
checked on Nov 23, 2024

Page view(s)

37
checked on Nov 25, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.