Κούκλες με νόημα: Η αξιοποίηση της κούκλας στη διαφοροποιημένη διδασκαλία και μάθηση
Authors: Psatha, Foteini 
Editors: Mousena, Eleni 
Issue Date: 1-Jan-2022
Conference: 2ο Επιστημονικό Συνέδριο «Το εκπαιδευτικό παιχνίδι και η τέχνη στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό», 29-31 Οκτωβρίου 2021, Αθήνα, Ελλάδα 
Book: Πρακτικά 2ου Επιστημονικού Συνεδρίου «Το εκπαιδευτικό παιχνίδι και η τέχνη στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό» 
Volume: 2
Keywords: Κούκλα, Διαφορετικότητα, Συμπερίληψη, Διαφοροποιημένη διδασκαλία, Παιγνιώδης μάθηση
Abstract: 
Τα τελευταία χρόνια, λόγω του πολιτισμικού πλουραλισμού των σύγχρονων κοινωνιών, έχουν αναδυθεί
καινούργιες εκπαιδευτικές ανάγκες βασισμένες στις αρχές της συμπερίληψης και της αποδοχής της διαφορετικότητας. Στο πλαίσιο αυτό προωθούνται καινοτόμες διδακτικές πρακτικές στηριγμένες στη βιωματική μάθηση και στην ενσωμάτωση των τεχνών στην εκπαίδευση. Ως τέτοια θεωρείται και η παιγνιώδης μάθηση με την αξιοποίηση της κούκλας. Η κούκλα αποτελεί ένα διδακτικό μέσο υψηλού συμβολισμού και τέχνης, το οποίο κατέχει ιδιαίτερη θέση στην παιδική ψυχή και αποδεικνύεται εξαιρετικά αποτελεσματικό στη διαδικασία της μάθησης. Η δυναμικότητα της κούκλας ως διδακτικό μέσο στηρίζεται μεταξύ άλλων στην ικανότητά της να εμψυχωθεί, δηλαδή να «κινείται» και να «μιλά», εναρμονίζοντας
τη βούληση του παιδαγωγού και τη φαντασία του παιδιού. Αυτές οι ανθρώπινες ιδιότητες επιτρέπουν στα παιδιά να ταυτιστούν μαζί της, καθώς μπορούν να δουν τον εαυτό τους μέσα από αυτήν. Η αναζήτηση νοήματος αποτελεί βασικό εσωτερικό κίνητρο μάθησης. Οι κούκλες με νόημα, όλων δηλαδή των ειδών και «ταυτοτήτων», μπορούν να απευθυνθούν και να προσεγγίσουν ένα ευρύ μαθητικό φάσμα, που περιλαμβάνει παιδιά που διαφέρουν μεταξύ τους ως προς την ηλικία, το γνωστικό επίπεδο, τη γλώσσα, το πολιτισμικό και το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο. Η κούκλα αποτελεί ένα δυναμικό εκπαιδευτικό μέσο στα χέρια κάθε παιδαγωγού στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό και συμπεριληπτικό σχολείο, παρέχοντας τη δυνατότητα δημιουργίας κίνητρων και νοημάτων που εμπλέκουν τους
μαθητές ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, σύμφωνα πάντα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητές τους. Η
παρούσα εργασία παρουσιάζει την κούκλα ως ένα δυναμικό διδακτικό μέσο στη «φαρέτρα» της
διαφοροποιημένης διδασκαλίας, το οποίο βοηθά και την ίδια τη μάθηση να αποκτήσει νόημα. Ό
λα τα είδη κούκλας μπορούν να αξιοποιηθούν εκπαιδευτικά, προωθώντας θέματα που βρίσκονται στο επίκεντρο της σύγχρονης παιδαγωγικής.
ISBN: 978-618-5458-41-6
978-618-5458-39-3
URI: https://uniwacris.uniwa.gr/handle/3000/1860
Type: Conference Paper
Department: Department of Early Childhood Education and Care 
School: School of Administrative, Economics and Social Sciences 
Affiliation: University of West Attica (UNIWA) 
Appears in Collections:Book Chapter / Κεφάλαιο Βιβλίου

CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

46
checked on Dec 22, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.