Authors: | Kyriaki - Manessi, Daphne Tranta, Alexandra |
Publisher: | Kallipos |
Issue Date: | 4-Apr-2024 |
Keywords: | Διαχείριση, Μουσεία, Συλλογές, Υλικός πολιτισμός, Διαχείριση, Πληροφορία, Ιστορία, Εκπαίδευση, Άτυπη Εκπαίδευση, Αντικείμενα, Επάγγελμα, Επαγγελματίας, Έκθεση, Μουσειακή |
Abstract: | Το σύγγραμμα προσφέρει μία επισκόπηση στην έννοια των μουσείων και των συλλογών τους, παρέχοντας θεωρητικό υπόβαθρο αλλά και παραδείγματα καλής πρακτικής. Παρουσιάζεται μία σύντομη ιστορική εξέλιξη της πορείας των μουσείων, από πυρήνες ιδιωτικών συλλογών σε χώρους δημόσιου διαλόγου και πεδία κοινωνικής συνοχής, με ειδική αναφορά στην Ελλάδα. Εξετάζεται η έννοια του μουσείου ως ιδέας, πώς συνδέεται με τη Μουσειολογία, η οποία μελετά τη θεωρία και την πράξη του μουσείου, μεταγράφει και ερμηνεύει τα επιστημονικά δεδομένα με τρόπο ώστε να είναι εύληπτα για το κοινό, καθώς και τις διαστάσεις του μουσείου ως δημόσιου αγαθού. Oρίζεται η έννοια της διαχείρισης του μουσείου ως σύνθετου οργανισμού, παρουσιάζονται οι διαφορετικοί τύποι μουσείων, οι λειτουργίες και τα τμήματα των μουσειακών οργανισμών, οι πολιτικές διαχείρισης και τα επαγγέλματα του μουσείου. Συζητείται η συλλεκτική πολιτική στο σύγχρονο πλαίσιο προστασίας της πολιτισμικής κληρονομιάς. Εξετάζονται οι συλλογές ως «καρδιά» του μουσείου, και γίνεται αναφορά στην πρόσκτηση των συλλογών, συζητούνται το νομικό πλαίσιο και οι κώδικες ηθικής και δεοντολογίας, ενώ αναφέρεται μία μελέτη περίπτωσης δωρεάς, ως παράδειγμα καλής πρακτικής σχετικά με τη συλλεκτική πολιτική των μουσείων, και το πώς αυτή «συνομιλεί» με τη μόνιμη συλλογή του συγκεκριμένου μουσείου. Συζητούνται η προσέγγιση της νοηματοδότησης των αντικειμένων, όπως και μοντέλα μελέτης αντικειμένων. Επίσης, εξετάζεται το πώς από την τεκμηρίωση και τη νοηματοδότηση των αντικειμένων περνάμε στην αφήγηση. Παρουσιάζονται οι βασικοί άξονες οργάνωσης της συλλογής του μουσείου, και ειδικότερα η δημιουργία καταλόγων και μητρώων που περιλαμβάνουν την ιστορική και πληροφοριακή τεκμηρίωση των αντικειμένων με τη χρήση διεθνών προτύπων. Γίνεται δε ειδικότερη αναφορά στη χρήση των ελεγχόμενων τυποποιημένων λεξιλογίων για την απόδοση του νοηματικού περιεχομένου των μουσειακών αντικειμένων. Τέλος, γίνεται επισκόπηση της πορείας του εκπαιδευτικού ρόλου του μουσείου, και συζητείται πώς ο ρόλος αυτός διαμορφώθηκε βάσει των αντίστοιχων εκπαιδευτικών θεωριών και επιστημολογικών δεδομένων. |
ISBN: | 978-618-228-226-7 |
DOI: | 10.57713/kallipos-965 |
URL: | https://repository.kallipos.gr/handle/11419/13017?&locale=el |
URI: | https://uniwacris.uniwa.gr/handle/3000/2833 |
Type: | Book |
Department: | Department of Archival, Library and Information Studies |
School: | School of Administrative, Economics and Social Sciences |
Affiliation: | University of West Attica (UNIWA) |
Appears in Collections: | Books / Βιβλία |
CORE Recommender
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.