Η πληροφοριακή παιδεία και η χρήση της ως εργαλείο αντιμετώπισης των ψευδών ειδήσεων
Authors: Χαμζαϊ, Ευγινούλλα 
Advisor: Kyriaki - Manessi, Daphne 
Committee Member: Koulouris, Alexandros 
Publisher: University of West Attica (UNIWA)
Issue Date: 5-Oct-2022
Program: Μεταπτυχιακές διπλωματικές εργασίες ΠΜΣ Διαχείριση Πληροφοριών σε Βιβλιοθήκες, Αρχεία, Μουσεία
Keywords: Πληροφοριακή παιδεία, Πληροφοριακή συμπεριφορά, Γραμματισμός μέσων, Ψευδείς ειδήσεις, Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, Ψηφιακές πηγές, Βιβλιοθήκες, Βιβλιοθηκονόμοι και επιστήμονες της πληροφόρησης, Εκπαίδευση, Information literacy, Information behavior, Media literacy, Fake news, Social media, Digital resources, Libraries, Librarians and information scientists, Education
Abstract: 
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να μελετήσει τον ρόλο της πληροφοριακής παιδείας και το πώς μπορούν οι χρήστες μέσω των πληροφοριακών δεξιοτήτων που κατέχουν να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο των ψευδών ειδήσεων στο Διαδίκτυο. Η πληροφοριακή παιδεία αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο καθώς αποτελεί για τους χρήστες ένα σημαντικό εφόδιο στην διαδικασία αναζήτησης, εντοπισμού, αξιολόγησης και τέλος αξιοποίησης της πληροφορίας με αποτελεσματικό τρόπο. Ωστόσο μέχρι σήμερα υπάρχει ένα βαθύ χάσμα μεταξύ της γνώσης και της καλλιέργειας απόκτησης δεξιοτήτων πληροφοριακής παιδείας με αποτέλεσμα να έχει συμβάλει στη δημιουργία και κυκλοφορία μεγάλου όγκου ψευδών ειδήσεων που έχουν σαν αποτέλεσμα την πρόκληση σύγχυσης. Ειδικότερα, με την έλευση του 21ου αιώνα και την διάδοση της πληροφορίας και ως εκ τούτου την αυξανόμενη χρήση του Διαδικτύου ενισχύθηκε και η κυκλοφορία των ψευδών ειδήσεων. Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία συνεισφέρει στην ανάδειξη της αναγκαιότητας του γεγονότος ότι το ζήτημα των ψευδών ειδήσεων δεν μπορεί να σταματήσει αλλά μπορεί να αμφισβητηθεί με εκτεταμένη παιδεία. Η έννοιας της πληροφοριακής παιδείας έρχεται να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο άμυνας στις ψευδείς ειδήσεις. Ένα ουσιαστικό εργαλείο που παρέχει στα άτομα τις απαραίτητες δεξιότητες για να γίνουν πληροφοριακοί πολίτες που συμβάλλουν ενεργά και συμμετέχουν στις κοινότητές τους και στην κοινωνία. Στην παρούσα έρευνα χρησιμοποιήθηκε μεικτή μεθοδολογία. Για την συλλογή των δεδομένων δημιουργήθηκε δομημένο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν να υπάρχει μια καλή αντίληψη του φαινομένου των ψευδών ειδήσεων και των λόγων παραγωγής τους σε διαδικτυακό κυρίως επίπεδο. Επίσης αναδείχτηκε έντονα η ανάγκη εισαγωγής προγραμμάτων Πληροφοριακής Παιδείας στην Πρωτοβάθμια και Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
URI: https://uniwacris.uniwa.gr/handle/3000/299
Rights: Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Type: MSc Thesis
Department: Department of Archival, Library and Information Studies 
School: School of Administrative, Economics and Social Sciences 
Appears in Collections:Master Theses / Μεταπτυχιακές Εργασίες

CORE Recommender
Show full item record

Page view(s)

10
checked on Jul 14, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.